Jun 9, 2019

寬恕唯有以身為度

恕者,以身為度者也。
己所不欲,毋加諸人。
惡諸人,則去諸己:
欲諸人,則求諸己;此恕也。
——《群書治要》


任何攻擊、所有你認為這世界的人做的錯事,
(無論是你的個人世界或全世界)
全都是一種恐懼的表現,源自於他們神智不清、失心狀態的選擇。

但只要你仔細聆聽就會發現,
在這每一個神智不清的選擇背後,都有個深沈的渴求:
「請展現給我看,讓我知道自己是錯的...
用你的不設防、關愛與仁慈,讓我知道我是錯的...
讓我知道我的心靈還有另一套思想體系可以選擇,
而不只有原本的罪咎、恐懼和判斷」。

無論那些作為有多無法無天、罪不可赦,那人有多卑劣可鄙,
倘若你仔細聆聽,就會聽到在那一切的背後,
都有個悲傷的呼求聲:
「請你實際展現給我看,讓我知道我是錯的,
讓我看到你內在有個基於正念的思想體系,
因為我們都一樣,所以那個神智清明的思想體系也必在我內。
以身示範,展現給我看... 
請不要說教或指導,甚至撰寫什麼學習指南的書。
只要你做我的榜樣,讓我知道我是錯的」。
每一個人都這樣呼求著。


Kenneth Wapnick, Ph.D.
「給出禮物,即是擁有之道」

--
Every attack, everything you think is wrong with the world or wrong with the people in the world (your personal world or the world at large) everything is simply an expression of their fear of their wrong-minded decision. But behind every wrong-minded decision, if you listen carefully, is the fervent plea, please show me I’m wrong. Please, by your defenselessness and your love and your kindness, show me that I’m wrong. Show me there is another thought system in my mind that I could choose other than my thought system of guilt and fear and judgment.


If you listen carefully, no matter how dastardly the deed, no matter egregious the sin, no matter how vicious the person is, you will hear behind it all this plaintive call that says please show me by your demonstration that I’m wrong. Because if I could see a right-minded thought system in you – and we are all the same – that same right-minded thought system must be in me. Demonstrate. Show me. Don’t preach to me. Don’t teach me. Don’t write learned books about it. Show me by your example that I’m wrong. Everybody is calling out for that.

Kenneth Wapnick, Ph.D.
“To Give the Gift is How to Make It Yours”


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.